کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن ( co2 )

کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن ( co2 ) : دی اکسید کربن گازی است غیر قابل احتراق ، بی بو ، غیر رسمی وسنگین تر از هوا که داری چگالی ۵/۱ بوده وهادی الکتریسته نیست .
مکانیسم عمل آن هنگام حریق به سه صورت است : ابتدا با تشکیل یک لایه سنگین مقاوم در مقابل عبور هوا ، آتش را خفه می کند ، سپس اکسیژن هوای اطراف حریق راکاهش ونهایتاَ آتش را سرد می کند .
یکی از خصوصیات مهم گاز دی اکسید کربن ( CO2 ) این است که باعث ایراد خسارت به مواد موجود در محیط حریق نمی شود . لذا در مواردی که مواد باارزش دچار حریق می شوند ، مناسب تر از آب است . CO2 برای حریق های الکتریکی والکترونیکی بسیار مناسب است .
زیرا تا حدودی بدلیل هدایت برق وخصوصا حذف مواد خاموش کننده باقیمانده ، باعث اتصالی یا خرابی در قطعات حساس نمی گردد. لیکن هنگام استفاده ، بدلیل جایگزین شدن با اکسیژن محیط ، می تواند موجب خفگی فرد اطفاگر وساکنین گردد :carbon dioxide (co2) fire extinguisher
همچنین در فضای روباز ودارای تهویه نیز چون نمی تواند جایگزین کامل اکسیژن محیط شود از قابلیت اطفاء کامل این حریق ها برخوردار نیست .
کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن  (CO2 )  با توجه به اینکه تنها محتویاتش گاز CO2 می باشد به خوبی می تواند برای اطفای حریق مورد استفاده قرار بگیرد.
به طور کلی چون این گاز غیر قابل اشتعال ، بدون بو ، خنثی و غیر سمی است و همچنین دارای جریان الکتریسیته نمی باشد.

ویژگی گاز دی اکسید کربن

از مهمترین ویژگی گاز دی اکسید کربن ( ( CO2 میتوان به وزن آن اشاره کرد که یک ونیم برابر هوا می‌باشد و به همین خاطر زمان آتش‌ سوزی  به عنوان یک لایه  کامل روی آتش سوار می شود و باعث خفه شدن آتش می شود.
در واقع حجم سیلندر خاموش کننده گاز  دی اکسید کربن  ( CO2 ) ، گاز دی اکسید کربن (CO2  ) میباشد که تحت فشار ۶۰-۵۵ اتمسفر ( PSI ۹۰۰-۸۰۰ ) بصورت مایع  درآمده  و در سیلندر قرار می گیرد.
انواع دستی کپسول آتش نشانی co2 ظرفیت‌ ۱ تا ۶ کیلوگرم ( ۱۲-۲ پوند ) دارند و اگر در ظرفیت‌های بیشتر تولید شوند به صورت چرخ دار و یا دستگاه‌های ثابت اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرند.
کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن ( co2 )
کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن ( co2 )
موارد استفاده از کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن ( CO2 )
از این نوع خاموش کننده‌ ها به دلیل اینکه اثری از خود به جای نمی گذارند بیشتر در فضاهای سر بسته، برای اطفاء حریق‌های کلاس B و C و همینطور برای وسایل الکتریکی و دستگاه‌های کامپیوتری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
خاموش کننده گاز دی اکسید کربن CO2 قابل کنترل می باشد و هر یک پوند گاز  CO2 مایع، در صورت آزاد شدن ۸ فوت مکعب گاز تولید   می کند که با توجه به شدت خنک کنندگی خود توانایی مقابله با آتش ۱۱۰- فارنهایت را دارد.
ایمن تیام سپاهان  عرضه کننده کپسول آتش نشانی co2 در سایز های۲ کیلویی ،۳ کیلویی ، ۴کیلویی  ، ۶کیلویی ، ۱۰ کیلویی  ، ۱۲ کیلویی و ۳۰کیلویی  می باشد.

کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن ( co2 )