مراحل تولید کپسول آتش‌نشانی

مراحل تولید کپسول آتش‌نشانی :از آنجایی که کپسول آتش‌نشانی از جمله ابزارهای کاربردی و حائز اهمیت برای برقراری ایمنی میباشد. روش تولید کپسول آتش‌نشانی نسبت به تهیه و استفاده از آن هم اهمیت بیشتری دارد .

زیرا در صورتی که کپسول از مواد خوبی ساخته نشده باشد و روش تولید آن اشتباه باشد، دچار مشکل در اطفا حریق می‌شود و موجب بروز خسارات جبران ناپذیری میشود. به همین خاطر برای ساخت کپسول آتش‌نشانی، میبایست استانداردهای زیادی را رعایت کرده و از دستگاه‌های پیشرفته استفاده کرد تا کمترین میزان خطرات را به همراه داشته باشد.

تاریخچه تولید کپسول آتش‌نشانی

کپسول آتش‌نشانی از وقت کهن در جهت اطفا حریق مورد استفاده قرار می گرفت، البته در آن دوران از مواد اولیه، محلول خاکستر مروارید (کربنات پتاسیم) و تتراکلرید کربن (CTC) تولید می شد . امروزه با پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی، تولید کپسول آتش‌نشانی به روش‌های ایمن تر و آسان تر انجام میشود و در ان از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت استفاده میشود.

فرایند ساخت کپسول آتش‌نشانی

فرآیند تولید کپسول آتش‌نشانی شامل مراحلی چون تهیه مواد اولیه، طراحی و تولید بدنه کپسول، تزریق مواد، فرآیند خشک نمودن، پر نمودن کپسول‌ها و تست کیفیت میباشد. در هر 1 از این مراحل، کنترل کیفیت دقیقی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود کپسول‌ها به درستی عمل کنند. در ادامه به تفکیک به تمامی مراحل اشاره شده است:

مراحل تولید کپسول آتش‌نشانی
مراحل تولید کپسول آتش‌نشانی

انتخاب مواد اولیه متناسب

برای تولید کپسول آتش‌نشانی، مواد اولیه مورد نیاز شامل پلاستیک‌های مقاوم در برابر حرارت و آتش، ماده خنثی‌کننده حرارت، ماده خنثی‌کننده اکسیژن و هم چنین رنگ و افزودنی‌های خاص بمنظور زیاد شدن عمر مفید کپسول می‌شوند.

طراحی و ساخت بدنه کپسول

بعد از طراحی کپسول آتش‌نشانی، برای تولید کپسول آتش‌نشانی، بدنه کپسول میبایست از فولاد یا آلومینیوم ساخته شود و این بدنه میبایست مقاوم به حرارت و فشار باشد. برای ساخت بدنه کپسول‌ها از ماشین‌آلات CNC و فرآیندهای مهندسی دقیق استفاده می‌شود تا کوچک ترین ایرادی در ظاهر و عملکرد کپسول وجود نداشته باشد.

تزریق مواد اولیه

این مرحله با تزریق مواد اولیه شوع می‌شود. مواد پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت و آتش به دقت انتخاب می‌شوند و بعدا تحت فشار قرار می‌گیرند تا شکل پایه کپسول شکل گیرد.

رطوبت زدایی

بعد از تزریق، کپسول‌ها به دستگاه‌ خشک‌کن منتقل می‌شوند. این دستگاه‌ به یاری گرما و هوای گرم، رطوبت موجود در کپسول‌ها را به طور کامل از بین می‌برد و این مرحله سبب زیاد شدن مقاومت کپسول‌ها در برابر حرارت و آتش می‌شود.

محتویات کپسول

کپسول‌ها پس از آن که خشک شدن و درصد رطوبت آنان به صفر رسید، با مواد خنثی‌کننده حرارت و ماده خنثی‌کننده اکسیژن پر می‌شوند. این مواد از انفجار کپسول در مواجهه با حریق جلوگیری می‌کنند و از عملکرد درست آن‌ها پس از تولید کپسول آتش‌نشانی مطمئن می‌شوند.

کنترل کیفی

از آن جا که کپسول آتش‌نشانی میبایست از کیفیت خوبی برخوردار باشد و تمامی استانداردهای ملی و یا بین المللی را به همراه داشته باشد بعد از تکمیل مراحل تولید، کپسول‌ها وارد بخش کنترل کیفیت شده و تحت آزمون‌های کیفیت قرار می‌گیرند. این آزمون‌ها شامل اندازه‌گیری ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی کپسول‌ها است و کیفیت و کارایی و ایمنی کپسول‌های آتش‌نشانی را تایید میکند.

نکته ها مهم نگهداری کپسول

بعد از فرآیند تولید کپسول آتش‌نشانی، نگهداری از کپسول‌ها زیاد مهم میباشد تا از عملکرد درست و ایمنی این وسایل در مواجهه با حریق اطمینان حاصل شود. در ادامه هشت نکته مهم در جهت نگهداری کپسول‌های آتش‌نشانی ذکر می‌شود:

1. نگهداری در محیط خشک و خنک کپسول‌های آتش‌نشانی میبایست در محیط‌های خشک و خنک نگهداری شوند. محیط‌های مرطوب می‌توانند سبب خرابی و تخریب کپسول‌ها شوند.
2 .دوری از نور مستقیم خورشید کپسول‌های آتش‌نشانی میبایست در محیط‌های خشک و خنک نگهداری شوند. محیط‌های مرطوب می‌توانند سبب خرابی و تخریب کپسول‌ها شوند.
3 .دوری از دمای زیاد بالا یا پایین کپسول‌های آتش‌نشانی میبایست از دمای زیاد بالا یا پایین دور نگهداری شوند. دماهای زیاد سرد امکان دارد منجر به تغییر در خصوصیات کپسول‌ها شود.
4. بررسی دوره‌ای پس از تولید کپسول آتش‌نشانی، آنان میبایست بصورت دوره‌ای بررسی شوند. در این بررسی‌ها، میبایست از صحت سلامت کپسول‌ها اطمینان حاصل نمود.
5. تعویض کپسول‌های منقضی شده تمامی کپسول‌های آتش‌نشانی دارای تاریخ انقضا بوده و کپسول‌هایی که تاریخ انقضا آنان گذشته‌ میباشد هم میبایست تعویض شوند.
6. شارژ کپسول پس از مصرف پس از هر بار استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی، میبایست آن‌ها شارژ نمایید تا از کارایی بالایی در مواجهه با حریق برخوردار باشید.

مراحل تولید کپسول آتش‌نشانی
مراحل تولید کپسول آتش‌نشانی

توسعه کپسول آتش‌نشانی

توسعه در تولید کپسول آتش‌نشانی و ساخت جدید ترین تجهیزات آتش‌نشانی، 1 پروژه مهم در زمینه ایمنی عمومی و حفاظت از جان و مال مردم میباشد. این کپسول‌ها با تجهیزات و فناوری‌های به روز، می‌توانند در مواجهه با حریق‌ها و وقوع آتش سوزی به عنوان 1 ابزار اساسی برای اطفاء آتش بکار روند.

این توسعه، نقش مهمی در زیاد شدن کارایی و سرعت عملیات اطفاء حریق دارد و اهمیت بالایی در حفاظت از جان و دارایی‌های عمومی دارد. هم چنین، بهبود تکنولوژی کپسول‌های آتش‌نشانی از آسیب به محیط زیست جلوگیری مینماید.

 

 

مراحل تولید کپسول آتش‌نشانی