رعیت استاندارد در ساخت پله ها

رعایت استاندارد در ساخت پله ها :امروزه در کلان شهرها، ساختمان ها و آسمان خراش ها عمودی ساخته میشوند و تقریبا دیگر خانه ای بدون پله نیست. در ساختما ن های بیشتر از ۵ طبقه 1 آسانسور هم دیده میشود و بیش افراد ترجیح می بدهند به جای استفاده از پله از آسانسور یا در گونه وجود از پله برقی استفاده کنند.

آیا شما هم جزو این گروه افرادید و حاضرید برای رسیدن به طبقه بالایی به جای چند دقیقه راه رفتن چند لحظه منتظر آسانسور بایستید؟ نورگیر بودن از جمله مسایل مهمی است که میبایست در هنگام طراحی پله های 1 ساختمان به آن توجه نمود. نور چه مصنوعی و چه طبیعی در ایمنی رفت و آمد در پله ها زیاد تاثیرگذار میباشد.

جهت صرفه جویی در مصرف برق در اغلب ساختمان ها از کلیدهای روشن و خاموش تایمردار استفاده میشود ولی گاهی دیده میشود که فاصله زمانی میان روشن و خاموش شدن این چراغ ها به قدری کوتاه میباشد که امکان دارد فرد در راه پله ناگهان با تاریکی مواجه شود.

از آن جا که فاصله زمانی این چراغ ها بصورت دستی قابل تنظیم میباشد، توصیه میشود با توجه به گروه سنی ساکنان، تعداد پله ها و تعداد طبقات مقدار فاصله زمانی میان روشن و خاموش شدن چراغ ها تنظیم شود.

رعیت استاندارد در ساخت پله ها
رعیت استاندارد در ساخت پله ها

● فواید پله نوردی

تمامی متخصصان هم رأی هستند که برای سالم ماندن و عمر طولانی نمودن، هر فرد میبایست روزانه بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش بکند. برخی گله می کنند که در منزل تجهیزات یا زمان کافی برای ورزش ندارند ولی چند دقیقه پیاده روی یا در مکان زدن در خانه یا حتی بالا و پایین نمودن پله ها هم فعالیت بدنی میباشد.

بررسی های محققان کانادایی نشان داده میباشد کسانی که بیشتر از ۵۵ طبقه را در هفته بالا و پایین می روند، به طور چشمگیری احتمال مرگ زودرس و ابتلا به ناراحتی قلبی در آنها کاهش می یابد. پله نوردی حتی به افراد چاق هم توصیه میشود زیرا بالا و پایین رفتن از پله در هر دقیقه بین ۸ تا ۱۱ کیلو کالری انرژی می سوزاند.

کسانی که روزانه 2 طبقه را با پله طی می کنند در طول 1 سال ۷/۲ کیلو وزن کم خواهند نمود. پله در عین حالا میزان کلسترول پسندیده خون را تنظیم میکند و باعث ماهیچه ای شدن پاها میشود. استفاده از پله هم چنین باعث استحکام استخوان در زنانی میشود که به سن یائسگی نزدیک اند ولی بالا و پایین رفتن فراوان برای کسانی که مبتلا به پوکی استخوان یا درد زانو و ناراحتی های قلبی یا آسم هستند، متناسب نیست.

چند توصیه ایمنی

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت کانادا، در سال ۲۰۰۲، ۶۲۲۴ شخص در کانادا به دلیل افتادن از راه پله صدمه دیده و راهی بیمارستان شده اند. از این تعداد ۳۴۲۶ شخص سالمند بوده اند. طبق بررسی ها از جمله دلایل اصلی افتادن از پله ها، نامناسب بودن وضعیت جسمانی، نامناسب بودن پوشش فرد و وضعیت محل میباشد. به هر حالا بهتر میباشد این نکته ها ایمنی را در راه پله ها رعایت کنید:

۱) اگر نور طبیعی به اندازه کافی راه پله را روشن نمی بکند، از نور مصنوعی در سر تا سر راه پله استفاده نمایید، به طوری که هیچ مکان سایه نیفتد و تاریک نشود.

۲) بهتر میباشد روی لبه پله ها نوارهای رنگی یا شب رنگ کشیده شود تا دید آن و تشخیص دادن آنان راحت تر شود.

۳) هنگام عبور از راه پله های تنگ و مارپیچ اگر لباس شما بلند و گشاد میباشد، آن را به طور کامل جمع نمایید تا ذیل پای شما نماند و جلوی دیدتان را نگیرد. هنگام پایین آمدن هم حتما نرده ها را بگیرید و اگر پهنای پله کم میباشد پاهایتان را بصورت اریب روی پله بگذارید.

۴) اگر روی راه پله ها فرش پهن کرده اید، این فرش میبایست حتما یکسره باشد و در جایی بریده نشده باشد. در ضمن تمامی نقاط آن روی هر پله و در پاگردها میبایست به زمین محکم شده باشد.

۵) در روزهای بارانی و برفی جلوی ورودی پله پادری قرار بدهید تا افراد روی پله ها لیز نخورند.

۶) استفاده و نصب نرده در پایان طول پله اجباری میباشد. نرده ها در حفظ تعادل و ایمنی بیش موثرند.

۷) هرگز اشیای سنگینی که می توانند تعادل شما را بر هم زده و مانع دید شما شوند را به تنهایی در راه پله حمل نکنید.

۸) در راه پله اشیای دست و پاگیر قرار ندهید. وجود این اشیا زیاد خطرناک میباشد.

۹) نصب 1 کپسول اطفای حریق در هر پاگرد و گذاشتن تلفن و برق اضطراری در راه پله هم به ایمنی بیش یاری میکند.

 

رعیت استاندارد در ساخت پله ها
رعیت استاندارد در ساخت پله ها

● ابعاد پله استاندارد

طبق مقررات ساخت و ساز ساختمان، پله ای راحت و استاندارد است که هنگام بالا رفتن از آن احساس اضطراب، ترس و نگرانی نکنید. تعداد پله های هر ساختمان به ارتفاع و تعداد طبقات آن بستگی دارد.
▪ بلندی هر پله / ۱۲-۷۱ سانتی متر
▪ پهنای هر پله / ۰۳-۵۲ سانتی متر
▪ طول پله / حداقل ۰۶ سانتی متر
▪ فاصله هر پله تا سقف / حداقل ۲ متر

 

مطالب مرتبط:

کابل اعلام حریق

درب های مقاوم در برابر حریق

اهمیت امنيت پنجره ها در ساختمان ها

اهمیت رعایت اصول ایمنی در انبارهاي صنعتي

رعیت استاندارد در ساخت پله ها