خطرات شغل آتش نشانی

خطرات شغل آتش نشانی :طبق تحقیقات خطرات شغلی که بوسیله آتش نشانان تجربه می‌شود امکان دارد به عنوان جسمی (عمدتا شرایط ناایمن، استرس گرمایی و استرس ارگونومیک)، شیمیایی و روانشناختی طبقه بندی شوند.

میزان قرار گرفتن در معرض خطراتی که امکان دارد 1 آتش نشان در 1 آتش سوزی معین داشته باشد بستگی به سوزاندن، ویژگی‌های احتراق آتش، ساختاری که در آتش میباشد، وجود مواد شیمیایی غیر سوختی و اقدامات انجام شده بستگی دارد.برای مهار آتش، حضور قربانیانی که به نجات نیاز دارند و موقعیت یا خط وظیفه میباشد که بوسیله آتش نشان در هنگام جنگ با آتش برگزار می‌شود.

خطرات و میزان قرار گرفتن در معرض تجربه شده بوسیله نخستین آتش نشان برای ورود به ساختمان در حالا سوختن هم با آتش نشانان آتش نشانی که سپس وارد می‌شوند یا بعد از خاموش شدن شعله‌های آتش تمیز می‌شوند، متفاوت میباشدمعمولا در بین مشاغل آتش نشانی فعال در هر تیم، انتقال منظم پرسنل بین سالن‌های آتش نشانی، چرخش وجود دارد.

خطرات فیزیکی عملیات برای آتش نشانان

خطرات جسمی زیادی در آتش سوزی وجود دارد که می‌تواند منجر به صدمات جسمی جدی شود. دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها می‌توانند به طور ناگهانی از بین بروند و آتش، افراد آتش نشانی را به دام بیندازد برای همین میباشد که استفاده صحیح از تجهیزاتی همچون کپسول آتش نشانی و تجهیزات ایمنی زیاد مهم میباشد.

شرایط آتش سوزی که منجر به شعله ور تر شدن آتش می‌شوند امکان دارد آتش نشان را درگیر کرده و یا مسیرهای فرار را قطع کنند. با تمرین فشرده، تجربه شغلی، شایستگی و آمادگی جسمانی پسندیده می‌توان میزان و تعداد صدمات را به حداقل رساند. با این حالا، ماهیت کار به گونه‌ای میباشد که آتش نشان امکان دارد با محاسبه اشتباه، شرایط یا در هنگام نجات در موقعیت‌های خطرناک قرار بگیرد.

خطرات شغل آتش نشانی
خطرات شغل آتش نشانی

برخی از ایستگاه‌های آتش نشانی داده‌های رایانه‌ای را در مورد سازه‌ها، مواد و خطرات احتمالی که احتمالاً در این منطقه با آن‌ها روبرو هستند گردآوری کرده‌اند. دسترسی سریع به این پایگاه داده‌ها به خدمه در جواب به خطرات شناخته شده و قبل بینی موقعیت‌های احتمالاً خطرناک یاری می‌کند.

خطرات حرارتی عملیات برای آتش نشانان

استرس گرما در حین آتش سوزی امکان دارد از هوای گرم، گرمای تابشی، تماس با سطوح داغ یا گرمای درون زا ناشی شود. پایان دودها از جمله آتش سوزی‌های چوبی ساده، با استنشاق غلیظ خطرناک و بالقوه کشنده است. دود 1 ترکیب متغیر از ترکیبات میباشد. سمیت دود در درجه ابتدا به سوخت، گرمای آتش و این که آیا اکسیژن برای احتراق در دسترس میباشد بستگی دارد.

آتش نشانان در صحنه آتش سوزی اغلب در معرض مونواکسید کربن، سیانید هیدروژن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، هیدروژن کلرید، آلدهیدها و ترکیبات آلی همچون بنزن قرار دارند. ترکیبات مختلف گاز درجات مختلفی از خطر را نشان می‌دهند. فقط مونوکسید کربن و هیدروژن سیانید معمولاً در غلظت‌های کشنده در آتش سوزی‌ها تولید می‌شوند.

مونوکسید کربن شایع ترین، مشخصه و جدی ترین خطر حاد آتش سوزی میباشد مونوکسید کربن به هموگلوبین به سرعت در خون جمع میشود. مقادیر فراوان کربوکسی هیموگلوبین امکان دارد به مرگ منجر شود، بین شدت دود و میزان مونواكسید كربن موجود در هوا ارتباط مستقیمی وجود ندارد.

خطرات روانی عملیات برای آتش نشانان

1 آتش نشان وارد شرایطی می‌شود که دیگران از آن فرار می‌کنند، و در معرض خطر شخصی فوری بزرگتر از تقریباً در هر شغل غیرنظامی دیگری قرار دارند. موارد بسیاری وجود دارد که می‌توانند در هر آتش سوزی اشتباه کنند و روند آتش سوزی جدی اغلب غیرقابل قبل بینی میباشد. علاوه بر امنیت شخصی، آتش نشان میبایست نگران امنیت دیگران در معرض خطر آتش سوزی باشد. نجات قربانیان 1 فعالیت ویژه استرس زا است.

زندگی حرفه‌ای 1 آتش نشان بیشتر از 1 دور بی انتها انتظار اضطراب میباشد که بوسیله بحران‌های استرس زا خسته می‌شود. آتش نشانان از بسیاری از جنبه‌های مثبت کار خود لذت می‌برند. آتش نشانی یکی از مشاغل زیاد مورد احترام جامعه میباشد. پس از استخدام 1 آتش نشان، امنیت شغلی در بخش‌های آتش نشانی شهری تا حد زیادی تضمین می‌شود و معمولاً حقوق و دستمزد با سایر مشاغل مقایسه می‌شود.

جنبه های مثبت شغل آتش نشانی

آتش نشانان هم چنین از حس قوی عضویت در تیم و پیوند گروهی برخوردارند. این جنبه‌های مثبت شغل جنبه‌های استرس زا را جبران می‌کند و تمایل دارد از آتش نشان در برابر پیامدهای عاطفی استرس مکرر محافظت کند.با صدای زنگ هشدار، 1 آتش نشان به دلیل غیرقابل قبل بینی بودن ذاتی وضعیتی که قرار میباشد با آن روبرو شود، اضطراب فوری را تجربه می‌کند.

استرس روانی که در این لحظه تجربه شده است به همان اندازه بزرگ و شاید بیش از هر استرس است که در طول دوره پاسخگویی به زنگ خطر وجود دارد. شاخص‌های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی استرس نشان داده است که آتش نشانان در کار وظیفه استرس روانی را تحمل کرده‌اند که منعکس کننده الگوهای ذهنی درک شده از فشار روانی و میزان فعالیت در ایستگاه است.

خطرات سلامتی در عملیات برای آتش نشانان

سرطان ریه

اگر بخواهیم ارزیابی ریسک شغل آتش نشانی را انجام بدهیم، می‌توان گفت سرطان ریه دشوارترین محل سرطان برای ارزیابی در مطالعات اپیدمیولوژیک آتش نشانان بوده میباشد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کار به عنوان آتش نشان در خطر ابتلا به سرطان ریه نقش دارد. این بیش در بین آتش نشانان مشاهده می‌شود که بیشترین میزان مواجهه را دارند و طولانی ترین وقت کار می‌کنند. خطر اضافه شده امکان دارد بیش در معرض خطر سیگار کشیدن باشد.

بیماری قلبی

شواهدی وجود دارد، که در درجه ابتدا از مطالعات بالینی، مبنی بر این که خطر جبران ناپذیر قلب و خطر حمله قلبی با فشار حداکثر ناگهانی و به دنبال قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن، وجود دارد.

به پیشنهاد که این مسئله به خطر بیشتری از حملات قلبی منجر به مرگ بعد از زندگی تبدیل شود، ولی اگر 1 آتش نشان در طی یا 1 روز پس از آتش سوزی دچار حمله قلبی شود، منطقی خواهد بود که آن را دارای ارتباط با کار بدانیم. بنابراین هر پرونده میبایست با آگاهی از خصوصیات فردی تفسیر شود، ولی شواهد حاکی از خطر کلی بالا برای همه آتش نشانان نیست.

بیماری ریه

قرار گرفتن در معرض غیر معمول، همچون قرار گرفتن در معرض شدید در معرض دود پلاستیک‌های سوزان، مطمئنا می‌تواند سبب سمیت شدید ریه و حتی ناتوانی دائمی شود. آتش نشان معمولی امکان دارد با تغییرات کوتاه مدت مشابه آسم همراه باشد و طی روزها برطرف شود.

به پیشنهاد نمی‌رسد که این امر منجر به زیاد شدن خطر مرگ در اثر بیماری مزمن ریه شود، مگر این که در معرض شدت غیر منتظره‌ای قرار داشته باشید (خطر مرگ ناشی از عواقب استنشاق دود)

صدمات

صدمات دارای ارتباط با آتش نشانی قابل قبل بینی است: سوختگی، افتادن و ضربه به علت سقوط اجسام مرگ و میر ناشی از این علل به طور قابل توجهی در بین آتش نشانان نسبت به سایر کارگران زیاد شدن یافته میباشد.

مشاغل موجود در آتش نشانی ریسک بالایی در برابر سوختگی دارند، به ویژه شامل مواردی از قبیل ورود زود هنگام و آتش نشانی نزدیک، همچون نگه داشتن نازل میباشد. سوختگی هم چنین بیش مربوط به آتش سوزی زیرزمین میباشد.

ارگونومی

آتش نشانی 1 شغل زیاد سخت میباشد و اغلب در شرایط شدید محیطی انجام می‌شود. خواسته‌های آتش نشانی پراکنده و غیرقابل قبل بینی میباشد که با مدت طولانی انتظار بین دوره‌های فعالیت شدید مشخص می‌شود.پس از آغاز آتش نشانی فعال، آتش نشانان سطح فشار خود را در سطح نسبتاً ثابت و شدید حفظ می‌کنند.

هرگونه فشار اضافی در قالب برخورد با تجهیزات حفاظتی یا نجات قربانی، هرچند که برای محافظت ضروری باشد، عملکرد را کاهش می‌دهد زیرا آتش نشانان در حالا حاضر حداکثر توان خود را تحت فشار قرار می‌دهند. استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی، مطالبات فیزیولوژیکی جدیدی را به آتش نشانان تحمیل كرده است، ولی دیگران را با كاهش میزان مواجهه از بین می‌برد.

آتش نشانان میزان فشار خود را در 1 الگوی مشخصه در شرایط شبیه سازی شده آتش تنظیم می‌کنند، همانطور که بوسیله ضربان قلب منعکس می‌شود. در اول ، ضربان قلب آن‌ها به سرعت در دقیقه ابتدا به 70 تا 80٪ حداکثر زیاد شدن می‌یابد. با پیشرفت آتش سوزی، آنان ضربان قلب خود را در حداکثر 85 تا 100٪ حفظ می‌کنند.

نیازهای یک آتش نشان

نیازهای انرژی آتش نشانی با توجه به شرایط شدید که در بسیاری از آتش سوزی‌های داخل کشور مشاهده می‌شود پیچیده میباشد. نیازهای متابولیکی برای مقابله با گرمای بدن باقی مانده، گرمای ناشی از آتش سوزی و از بین رفتن مایعات از راه تعریق سبب زیاد شدن فشارهای بدنی می‌شود.

بیشترین فعالیت شناخته شده، جستجوی ساختمان و نجات قربانی بوسیله (اولین آتش نشان برای ورود به ساختمان) میباشد، در نتیجه بالاترین میانگین ضربان قلب 153 ضربان در دقیقه و بالاترین زیاد شدن درجه حرارت رکتال یک.سه درجه سانتیگراد میباشد. خدمت به عنوان “کمک ثانویه” (ورود به ساختمان در زمان‌های بعدی برای مقابله با آتش سوزی یا انجام جستجوها و نجات‌های اضافی) بعدی بیشترین فشار را دارد

به دنبال آن آتش نشانی بیرونی و خدمت به عنوان ناخدای خدمه (هدایت آتش نشانی، معمولاً در فاصله ای از آتش). سایر کارهای خواستار، در کاهش ترتیب هزینه‌های انرژی، صعود از نردبان، کشیدن شیلنگ آتش، حمل نردبان مسافرتی و بالا بردن نردبان است.

 

 

 

در حین آتش نشانی، دمای هسته بدن و ضربان قلب طی مدت وقت چند دقیقه از 1 چرخه پیروی می‌کنند:

هر 2 در جواب بکار، اندکی زیاد شدن می‌یابند، بعدا هر 2 بیش در نتیجه قرار گرفتن در معرض گرمای محیطی زیاد شدن می‌یابند و متعاقباً با سرعتی بیش زیاد شدن می‌یابند. فشار فراوان کار در شرایط تنش گرما پس از بیست تا 25 دقیقه، مدت وقت معمول مجاز برای کار داخلی بوسیله که بوسیله آتش نشانان استفاده می‌شود، استرس فیزیولوژیکی در حد قابل تحمل بوسیله 1 فرد سالم باقی می‌ماند.

با این حالا، در آتش نشانی‌های گسترده که برای ورود مجدد متعدد، بین تغییرات بطری هوا برای خنک شدن، وقت کافی وجود ندارد، که منجر به زیاد شدن تجمعی دمای هسته و زیاد شدن خطر استرس گرما می‌شود.

حفاظت شخصی در عملیات برای آتش نشانان

آتش نشانان نیروی خود را در حین جنگیدن با آتش سوزی به حداکثر می‌رسانند. در شرایط آتش، تقاضای فیزیکی با تقاضای متابولیکی مقابله با گرما و از بین رفتن مایعات پیچیده میباشد. اثر ترکیبی از گرمای داخلی تولید شده در حین کار و گرمای خارجی ناشی از آتش سوزی امکان دارد منجر به زیاد شدن قابل توجهی درجه حرارت بدن شود.

وقفه‌های فاصله نیم ساعته برای تغییر SCBA کافی نیست برای دستگیری این صعود در دما، که می‌تواند در آتش نشانی طولانی مدت به مقادیر خطرناک برسد. اگرچه لازم میباشد، حفاظت شخصی، به ویژه SCBA، بار قابل توجهی انرژی اضافی را به آتش نشانان تحمیل می‌‍کند. لباس‌های محافظ هم هنگام خیس شدن زیاد سنگین تر می‌شوند.

اگرچه آتش نشانان موظفند در کار خود از تجهیزات مختلف حفاظت شخصی استفاده کنند، ولی حفاظت از تنفس زیاد مشکل میباشد و بیشترین توجه را به خود جلب کرده میباشد. از جمله آن‌ها ویژگی‌های دستگاه تنفسی، خصوصیات فیزیولوژیکی کاربر و اثرات متقابل با سایر تجهیزات محافظت‌های شخصی و با شرایط محیطی میباشد.

 

مطالب مرتبط:

تفاوت کپسول‌ آتش‌نشانی دست دوم و جدید

لوازم جعبه آتش نشانی

کپسول آتش نشانی برای منزل

 کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی

اطفاء آتش نفت

خطرات شغل آتش نشانی