ایمنی های لازم در برابر صاعقه

ایمنی های لازم در برابر صاعقه :صاعقه بین ابرها ضرری ندارد زیرا انرژی الکتریکی در جو پراکنده میشود ، اما صاعقه بین ابر و زمین موجب حریقها و انفجارات و تلفات بوده میباشد.

بایدها و نبایدهای مواجهه با صاعقه

ایستادن و پناه بردن به تک درخت در این موارد زیاد خطرناک میباشد زیرا معمولا” صاعقه به بلندترین جسم روی زمین حمله میکند. بهتر میباشد در بیابان هنگام صاعقه بلادرنگ روی زمین دراز کشید و در ساختمانها و اماکن و تاسیسات مختلف از سیمهای برق دوری جست. و به خصوص به آنان نبایستی دست زد و بین سیمهای برق و دودکش بخاری نبایستی ایستاد. و در خانه امن ترین اماکن اتاقهای مرکزی میباشد.

درختهایی که ریشه های ضخیم و عمیق دارند همچون کاج و صنوبر و بلوط صاعقه را جذب می کنند از اینها میبایست دوری جست در بیابان تک درختها خطرناکنند ولی بیشه ای از درختان کوتاه محلی امن میباشد. در کوهستان هر گاه احتمال صاعقه رود اگر زمان کافی میباشد میبایست به سرعت از کوه پایین آمد و اگر زمان کافی نیست میبایست درون سوراخی پناه برد.

در گونه سوار اتومبیل بودن میبایست آنتن را پایین کشید و در گونه امکان در محلی متوقف شد. که بین 2 تپه یا برآمدگی خاک باشد مشروط بر آن که ماشین آلات یا نرده یا ادوات فلزی در نزدیکی نباشد.صاعقه به درختان و ساختمانها و اشیا دیگر میزند برای آن که اینها بیشتر از هوا هادی الکتریسیته می باشند و راحت ترین راه به زمین میباشد و بین 1 دسته درخت یا ساختمان آنان را انتخاب میکند که بیش هادی و نزدیکتر به مسیرش بوده و نمایان تر باشند.

ایمنی های لازم در برابر صاعقه
ایمنی های لازم در برابر صاعقه

صاعقه از 4 راه به ساختمانها یا منازل داخل می شود:

1- از راه ادوات فلزی همچون آنتن تلویزیون یا هواکشهای تهویه مطبوع در صورتی که از ساختمان بیرون زده باشند.

2- حمله مستقیم به استخوانبندی بنا

3- حمله به 1 درخت مجاور و جستن از روی آن به ساختمان تا راه بهتری برای رسیدن به زمین پیدا بکند.

4- از راه شبکه برق

حفاظت از صاعقه

حفاظت از صاعقه بدو منظور است:

1- درست کردن راه مستقیم صاعقه به زمین

2- ممانعت از هر گونه تلفات یا جراحات انسانی و حیوانی یا خرابی ساختمانها و اشیا و ادوات که در مسیرش قرار می گیرند .

بنابراین 1 حفاظت دقیق و سنجیده برای کلیه نقاطی که احتمال صاعقه می رود لازم میباشد.

حفاظت ساختمانها در برابر صاعقه:

1- برقگیر میله ای میباشد فلزی ، نوک تیز یا لوله ای میباشد که در راس نقاط مرتفع ساختمان مستقر می کنند. کاربرد آنان دریافت هر نوع صاعقه میباشد که در مجاورت آنان حمله ور میشود. این برقگیرها معمولا” ارتفاعی برابر 60-20 سانتیمتر داشته و میبایست زیاد سخت و سنگین باشند همچون لوله ای ازجنس مس.

2- کابلهای هادی : از آلومنیوم یا از مس بوده و برقگیرها و قسمتهای دیگر را با یکدیگر و زمین ارتباط میدهد. نقش اصلی اینها هدایت بی خطر صاعقه از نقطه یورش تا زمین میباشد. کابلهای هادی را با ادوات الحاقی زنگ نزن و جوش نداده بهم متصل می بدهند تا ارتباط پیوسته الکتریکی تامین گردد.

3- هادیهای انشعابی: برای اینست که کلیه قسمتهای فلزی استخوان بندی بنا و هر نوع دستگاه فلزی دیگر را به شبکه اصلی هادیها وصل بکند.

4- موج بند:صاعقه بندهای فرعی هستند که روی آنتن های تلویزیون و بین نیروی برق و زمین در محلی که جریان برق هوایی وارد خانه میشود قرار می بدهند.نقش اینها جلوگیری از موجهای الکتریکی میباشد که بر اثر یورش صاعقه به شبکه برق حاصل میشود. هر 1 از موج بندها میبایست به میله های زمینی هادیهای اصلی بنا اتصال یابند.

5- اتصالات زمینی: که اصل عمده حفاظت موثر در برابر صاعقه میباشد. حداقل 2 اتصال زمینی لازم میباشد که هر چه از یکدیگر دورتر قرار گیرند. معمولا” گوشه های اقطاری بنا در پیشنهاد گرفته میشود.

ایمنی های لازم در برابر صاعقه
ایمنی های لازم در برابر صاعقه

انتهای کابلهای هادی به میله هایی منجر می گردند که 3-5/2 متر بطور عمودی در زمین فرو کرده باشند یا احتمالا” به شبکه هادیهای افقی ذیل خاک شده اتصال یابند. این میله ها میبایست تا پایین تر از پی ها و قدری دورتر از آنان در زمین فرو روند تا تخلیه صاعقه صدمه به دیوارهای بنا نزند میله های زمینی را نبایستی رنگ زد زیرا از هدایت الکتریکی آنان کاسته میشود.

 

مطالب مرتبط:

 روز جهانی آتش نشان

رعیت استاندارد در ساخت پله ها

کابل اعلام حریق

درب های مقاوم در برابر حریق

ایمنی های لازم در برابر صاعقه