ایمنی در جوشکاری

ایمنی در جوشکاری :رعایت ایمنی در کارگاه های صنعتی جزء الزامات هر فردی میباشد چرا که رعایت نکته ها ایمنی سبب زیاد شدن ضریب سلامتی فرد و کاهش ضریب حادثه برای فرد و مجموعه می شود.

نکته ها ایمنی در این صنعت را بازگو میکنیم:

جوشکاری فرآیند پرخطراست فقط کسانی که آموزش دیده و ماهر هستند اجازه انجام کار دارند.در محیط هایی که خطر انفجار و اشتعال و مسمومیت با گازهای کشنده دارد میبایست مجوز ایمنی (پرمیت) کار انجام شود.برای حفاظت چشم و بدن دربرابر خطرات اشعه UV و IR از عینک مخصوص جوشکاری و لباس کار یکسره استفاده نمایید.

ایمنی در جوشکاری
ایمنی در جوشکاری

رای حفاظت در برابر گازها و فیوم های متصاعد شده، سیستم تهویه موضعی را تقویت نمایید.در جا هایی که خطر کمبود اکسیژن و یا گازهای سمی وجود دارد از ماسک های تنفسی SCBA استفاده نمایید.در محیط های بسته و یا باز و یا جوشکاری بر روی قطعاتی که خطر نشت مواد و گازهای هیدروکربنی و قابل اشتعال وجود دارد جوشکاری ممنوع میباشد. قبلاٌ میبایست مجوز کار اخذ و نسبت به رفع آلودگی اقدام شود.

از دستکش مقاوم در برابر سوختگی و خطر برق گرفتگی استفاده شود.سیستم برقی، دستگاه جوش و کابل های ارتباطی را از پیشنهاد هرگونه آسیب‌دیدگی پیش از کار بررسی نمایید.سیم ارت و کلیدهای محافظ جان (GFCI، ELCB) را بررسی نمایید.تا حد ممکن سر و صدای کمتری تولید نمایید و در محیط‌های پر سر و صدا (بالای dB85 ) از گوشی ایمنی استفاده نمایید.

به هنگام جوشکاری رعایت اصول زیر الزامیست

هنگام جوشکاری فلزات و آلیاژهایی که در آنان از بریلیوم، کادمیوم، کرم، سرب، نیکل، روی و مس استفاده شده، حتماٌ به MSDS آن فلزات مراجعه کرده و پایان تدابیر ایمنی و بهداشتی را دقیقاً رعایت نمایید.

( MSDS مخفف (Material Safety Data Sheet) یا “برگه اطلاعات ایمنی مواد” به نوعی دفترچه راهنمای 1 ماده شیمیایی محسوب میشود که اطلاعاتی در مورد ماهیت ماده، شناخت عوامل خطر بالقوه و راههای کنترل آن، در اختیار ما می گذارد.MSDS در سایتهای تولید کننده مواد شیمیایی گاها با SDS نشان داده میشود. )

-هنگام جوشکاری حتماٌ کپسول آتش آدرس و پتوی نسوز در کنار خود داشته باشید
-هنگام جوشکاری در ارتفاع موارد ایمنی ارتفاع را رعایت کرده و کمربند ایمنی (هارنس) خود را ببندید.
-هرگز الکترود (سیم جوشکاری) را با دست لخت یا دستکش خیس تعویض نکنید.
-هرگز کابل های جوشکاری را روی بدن و به دور بدن خود نپیچانید.
-هرگونه نقض، اشکال و خرابی در دستگاه، ابزار، قطعات و فرآیند را به سرپرست خود اطلاع بدهید.
-تا حد ممکن با نصب پرده یا پاراوان، محوطه جوشکاری را از سایرعملیات جدا نمایید تا افراد دیگر با اشعه جوشکاری مواجه نباشند پرده و یا -چادرهای جوشکاری میبایست عاری از هرگونه مواد نفتی و هیدروکربنی باشند.
-پیش از جوشکاری محل جوشکاری را از پیشنهاد وجود مواد قابل اشتعال، انفجار، موانع بالای سر، خطر برق، خطر سقوط و … بررسی نمایید.
-اصول ارگونومی را در حین کار رعایت نمایید.
-قطعه کار و کلیه ادوات برق مجهز به سیستم ارت باشند.
-پوشیدن لوازم حفاظت فردی همچون کفش، کلاه ایمنی و پیش‌بند و یا دامن چرمی الزامی میباشد.

ایمنی در جوشکاری
ایمنی در جوشکاری

 

 

ایمنی در جوشکاری