اصول ایمنی در نصب دودکش

اصول ایمنی در نصب دودکش :برترین نوع دودکش جهت وسایل گازسوز خانگی، دودکش های فلزی می باشند.پیش از استفاده از دودکش، میبایست آنان را کنترل نمود تا دارای درز یا سوراخ نباشد.پیش از استفاده از وسایل گازسوز، از محکم بودن دودکش ها به یکدیگر، اطمینان حاصل نمایید و دائماً آنان را کنترل نمایید.

محل اتصال دودکش ها به وسیله گازسوز و دریچه دیوار، میبایست کاملاً محکم و بدون درز باشد، تا گازهای سمی به داخل اتاق نشت نکند.تعداد زانوهای مورد استفاده میبایست فقط 2 عدد باشد.مسیر داخلی دودکش ها (داخل دیوار) میبایست دقیقاً بررسی شود تا از عدم وجود هر گونه اشیاء اضافه، از قبیل سنگ و سیمانی در داخل لوله دودکش نباشد.عبور دادن لوله دودکش از پنجره درست نبوده.

اینکار علاوه بر احتمال برخورد پرده با دودکش و درست کردن حریق، عواقب دیگری دارد از جمله این که، باز و بسته شدن پنجره سبب شل شدن اتصالات میگردد. ترک برداشتن شیشه بر اثر گرما و احتمال ریختن آن هم سبب حادثه میگردد.مسیر داخلی دودکش ها (داخل دیوار) میبایست بدون زانویی بوده و کاملاً عمودی تا پشت بام ادامه داشته باشد.

اهمیت رعایت اصول ایمنی در نصب دودکش ها

وجود هر گونه زانویی سبب درست کردن مشکل در امر تخلیه دود میگردد.2 وسیله گاز سوز از 1 دودکش استفاده نکنند،هر وسیله گازسوز احتیاج به دودکش مناسب با مصرف آن دارد. قطر دودکش هر وسیله، مناسب با سوخت آن و تولید گازهای سمی که در کارخانه طراحی گردیده میباشد. نبایستی با استفاده از وسایل موجود (تبدیل دودکش) قطر آن را کم نمود.

در بعضی دودکش ها، به جای استفاده از کلاهک، از زانویی استفاده شده است که این امر سبب هدایت باد به داخل دودکش خواهد شد.
عبور لوله دودکش از داخل دیوار تا پشت بام زیاد بهتر میباشد تا این که لوله ای در فضای باز مسافتی طولانی را طی بکند تا به پشت بام یا فضای باز برسد.عبور دودکش از فضای داخلی و سقف کاذب حمام مجاز نمی باشد.

اصول ایمنی در نصب دودکش
اصول ایمنی در نصب دودکش

این بهتر میباشد در زمستان دریچه کانال کولر را بسته واز روشهای دیگری جهت تامین هوای اتاق استفاده نمود.در بعضی جاها مشاهده میشود که افراد لوله دوکش بخاری را داخل 1 سطل آب قرار داده و عقیده دارند گازهای سمی جذب آب میشوند، آیا این عقیده درست است؟!
این عقیده کاملاً غیرمنطقی و این عمل کاملاً خطاست .

دلیل رعایت اصول ایمنی در نصب دودکش ها

زیرا گازهای سمی 9 تنها جذب آب نمی شوند (یا به اصطلاح تصفیه نمی شوند) بلکه برگشت خورده از راه بخاری به محیط برمی گردند و یا پس از گذشتن از آب وارد محیط می گردند. دلیل تیره شدن آب هم جذب گازهای سمی نیست، بلکهذرات معلق و چربی موجود در دود سبب تیره شدن آب می گردند. بنابراین توصیه میگردد هرگز از این روش استفاده نشود.

تست باز بودن لوله ها با استفاده از شعله 1 شمع

1- در صورتی که شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود، یعنی مکش دود متناسب بوده و دود به راحتی از راه دودکش تخلیه خواهد گردید.

2- در صورتی که شعله بدون حرکت و تغییر جهت به سوختن ادامه دهد، یعنی مسیر دودکش مسدود میباشد که این امر زیاد خطرناک بوده و میبایست علت مسدود بودن مسیر میبایست بررسی شود.

3-در صورتی که شعله شمع به جهتی مخالف دودکش متمایل شود، یعنی جهت مکش دود در دودکش منفی میباشد. این امر زیاد مهم میباشد و مفهوم آن این میباشد که 9 تنها هیچ دودی از راه دودکش به بیرون هدایت نمی شود، بلکه این دودها به داخل اتاق برگشت میکند. سرد بودن لوله دودکش ورقص غیر طبیعی شعله، از علائم این اتفاق میباشدمصرف این بخاری ها در داخل اتاق خواب بر طبق استاندارد ایران مجاز نسیت.

علايم مسموميت با مونواكسيد كربن چيست؟

مونواكسيد كربن را گاهي مقلد بزرگ مي نامند زيرا علايم مسموميت آن شبيه آنفولانزاي خفيف است. گاهي تشخيص بين آنفولانزا و مسموميت با Co بسيار سخت است.

علايم شديد علايم متوسط علايم خفيف

علايم متوسط به علاوه علايم خفيف به علاوه سردرد

افزايش سرعت تپش قلب خواب آلودگي تهوع

عدم توان تكلم احساس ضعف استفراغ

آسيب مغزي مداوم سرگيجه تحريك پذيري

گرما بي حالي درد قفسه سينه و قلب

تشنج سردرد شديد تاري ديد

مرگ مشكل در فكر كردن

معمولاً نفر مسموم متوجه علايم ضعيف نمي گردد و به سرعت به سمت علايم شديد و حتي مرگ، پيش مي رود. به همين دليل نشانگر مونواكسيد كربن در منزل حتماً بايد وجود داشته باشد.

یاری های اولیه جهت مسمومیت با CO:

پس از خروج فرد از محل آلوده،. جهت امداد وی میبایست او را به محیط باز و هوای آزاد انتقال داده و در مسمومیت های شدید از اکسیژن 100% استفاده کرد. ضمناًنیروهای امدادی(آتش آدرس و اورژانس) راحتماً مطلع نمایید.

اصول ایمنی در نصب دودکش
اصول ایمنی در نصب دودکش

چنانچه مشکوک به مسمومیت با گاز مونواکسید کربن هستیم برای نجات فرد چه میبایست کنیم؟

مصدوم را سريعاً به هواي آزاد انتقال دهيم.سريعاً به اورژانس تلفن بزنيم و كمك بخواهيم.براي بيمار بيهوش سريعاً بايد استفاده از اكسيژن ۱۰۰% را آغاز كرد.اگر بيمار دچار قطع تنفس شده سريعاً بايد عمليات احياء قلبي عروقي آغازشود.هميشه بايد اين نكته را مد پیشنهاد داشته باشيم كه كمك كننده ها خود نبايد در معرض گاز مونواكسيد به صورت طولاني مدت باقي بمانند زيرا خودشان مصدوم خواهند شد و ديگر نمي توانند كمك كنند.

 

مطالب مرتبط:

پهباد آتش نشانی

آموزش به کودکان در برابر آتش سوزی

تفاوت کپسول‌ آتش‌نشانی دست دوم و جدید

لوازم جعبه آتش نشانی

اصول ایمنی در نصب دودکش