آشنایی با وسایل گاز سوز نا ایمن

آشنایی با وسایل گاز سوز نا ایمن :وسایل گاز سوز نا ایمن در کشور می تواند سبب زیاد شدن گازگرفتگی و مرگ با گاز بی بو شود.وسایل گاز سوز نا ایمن و زیاد شدن گاز گرفتگیبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ،استفاده از پنجره‌های دوجداره به ویژه در ساختمان‌های نوساز هم عاقبت همچون دیگر وسایل و امکانات رفاهی وارد فرهنگ ساخت و ساز کشور شد.

ازنظر ایمنی پرداختن به این موضوع از آن رو اهمیت دارد که در کشور ما فناوری‌های نوین به سرعت و با عجله وارد میشوند بدون این که از پیشنهاد ضوابط، مقررات و فرهنگ استفاده از آن مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته باشند.هر چند پنجره‌های 2 جداره با توجه به این که درکاهش هزینه‌های سوخت مصرفی منازل تاثیرگذار میباشد.

ولی میبایست از جهات نکته ها ایمنی هم مورد بررسی و تایید کارشناسان ایمنی سازمان آتش نشانی قرار گیرد.مهم ترین بحثی که درمورد این فناوری مطرح میباشد بحث گازگرفتگی ناشی ازگاز مونواکسید کربن میباشد. هنگامی پنجره‌ها دوجداره باشد و هیچگونه تهویه هوا گونه نگیرد همواره با خطر کمبود اکسیژن درخانه‌های مسکونی رو به رو هستیم.

اهمیت تامین اکسیژن لازم در محیط خانه

هنگام استفاده همزمان از چند وسیله گاز سوز در منزل از جمله آبگرمکن دیواری، بخاری گاز سوز و اجاق گاز همواره میبایست در پیشنهاد داشته باشیم که ا کسیژن کافی میبایست در محیط وجود داشته باشد در سرمای فراوان هم استفاده از وسایل گرمازا زیادی میشود و اکسیژن درمحیط کاهش می یابد و گازهای خطرناک مثل مونواکسید کربن به داخل محیط بر میگردد و موجب گازگرفتگی میشود.

کارشناسان سازمان آتش نشانی تهران برا ین نظرند که پنجره‌های 2 جداره از پیشنهاد سبکی و ذخیره انرژی نسبت به انواع دیگر پنجره‌ها برتری دارند ولی از لحاظ ایمنی و استفاده از آن درواحدهای کوچک تر میبایست بیش مورد بررسی قرار گیرند و چنانچه بخواهیم دریچه یا محفظه‌ای برای آن درنظر بگیریم نیاز داریم نرم افزارهایمان را مطابق با اصول ایمنی تعبیه کنیم.

آشنایی با وسایل گاز سوز نا ایمن
آشنایی با وسایل گاز سوز نا ایمن

از دیگر نکته ها حائز اهمیت در خانه‌ها و واحدهای مسکونی کوچک استفاده از حرارت مرکزی است که حتی الامکان از حرارت موضعی نبایستی استفاده نمود و سازنده اینگونه تجهیزت میبایست نوعی پکیج را طراحی کنند که بتوان از آن در بالکن منازل هم بهره برد به عنوان مثال با تعبیه کابینتی در اطراف آن می‌توان در بالکن هم از آن استفاده نمود

عوامل بروز حادثه در مورد وسایل گازسوز در مکان‌های سرپوشیده

یک.وسیله گازسوز یا ماشین حرارتی؛ این وسایل درکشورهای دیگر به گونه‌ای طراحی و تولید میشوند که حسگرهای روی آنان کارکرد وسیله را کنترل میکند واگر در شرایط محیطی ناایمن قرار بگیرد به طور خودکار خاموش میشود.

دو.نقص محیطی – امکان دارد دودکش ساختمان به ظاهر صحیح تعبیه شده باشد و در داخل واحد مسکونی هم هیچ نقص و مشکلی دیده نشود ولی از بیرون اتصالات غلط باشد. دودکش استاندارد نبایستی از نوع آکاردئونی و دارای پیچ و خم فراوان باشد میبایست تا بام ساختمان امتداد داشته و بدون هر گونه منفذی باشد.

سه. عامل انسانی – ما انتظار داریم نواقص ماشین، دستگاه ومحیط را انسان جبران بکند. او را در محدودیت می‌گذاریم وبه او گوشزد میکنیم وسیله ای که استفاده می کنی پرریسک و پرخطر است! دودکش ساخته شده هم متناسب نیست!همه این عوامل سبب میشود جان ومال صد ها و هزارها نفردر خطر قرار بگیرد.

اقدامات پیشگیرانه ی کارشناسان ایمنی

حوادث گازگرفتگی ناشی از گاز مونواکسیدکربن از سال 85 بصورت جدی مورد پیگیری و تجزیه تحلیل کارشناسان ایمنی قرار گرفت و اقدامات پیشگیرانه‌ای نیزانجام شد که تا حدود زیادی تاثیر داشته میباشد ولی همچنان این مسئله ذهن کارشناسان آتش نشانی را به خود مشغول کرده میباشد.

تحقیقات بیرونی و دقیق در کدها و استانداردها بیانگر این است که وسایل حرارتی و گرمایشی ما سطح کیفیتی مطلوب را از لحاظ تولید محصول ندارند.در تولید محصول های گرمایشی دونوع تولید وجود دارد: تولید مخصوص مصرف کننده‌های داخلی ومحصولاتی که به خارج از کشور صادر می‌شوند.

متاسفانه محصولات مصرف داخلی دارای نواقصی هستند وکمتر دیده میشود بر روی وسایل گاز سوز به ویژه بخاری‌های گاز سوز بدون دودکش، سامانه ODS نصب شود در حالی که این امکان میبایست به عنوان سامانه لازم روی وسایل گاز سوز تعبیه شود؛ کارکرد این سامانه به گونه‌ای میباشد که هنگامی سطح اکسیژن محیط به حداقل ودرآستانه خطر قرار می‌گیرد وسیله را خاموش می‌کند.

کیفیت وسایل ایمنی باید در بهترین حد خود باشه

متاسفانه وسایل ما نا ایمن هسنتد و از قطعات بی کیفیت روی آنان استفاده میشود که ازنظر کیفیت، استاندارد نیستند. دردنیای امروز هر وسیله و دستگاهی استاندارد خاص خود را دارد، به ویژه دودکش! که همانطور که پیشتر اشاره شد وسیله زیاد مهمی میباشد و میبایست گازهای سمی ناشی ازکارکرد دستگاه گرمازا را به بیرون انتقال دهد.

بنابر این میبایست از لحاظ جنس و شکل از نوع برترین و دارای ویژگی‌هایی از جمله : استحکام، شیب مثبت و رو به بالا و از نوع مقاوم باشد.و در آخر به یاد داشته باشیم ایمنی چند حلقه است و هر حلقه به تنهایی نمی‌تواند منجر به تحقق اهداف ایمنی شود.

آشنایی با وسایل گاز سوز نا ایمن
آشنایی با وسایل گاز سوز نا ایمن

هر کالا از نظرسیستم‌های ایمنی، محیط ایمن مطابق با وسیله گازسوز که مورد استفاده قرار می‌گیرد – آگاهی و آموزش فرد که با آن وسیله سر و کار دارد و آشنایی با فرهنگ ایمنی می‌تواند به طور توأمان تاثیر بسزایی در کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی داشته باشد.

 

آشنایی با وسایل گاز سوز نا ایمن